15 בפבר׳ 2013

מהי עיר הנמל החדשה? אשדוד כמקרה בוחן

מהי עיר הנמל החדשה?
הסרת הגדרות מהנמל והשתלבותו עם העיר.

נמלים כיום, מאז המהפכה התעשייתית, הינם גדולים, רועשים ומסוכנים מדי בשביל להמצא בצמוד לעיר מתפקדת. אי לכך, נעשים מאמצים רבים להפריד בין השיים בעזרת גדרות,  שערי ביטחון, יצירת חיץ פיזי (הסדרת נחלים על-מנת שיעברו בין העיר לנמל פעמים רבות) וכו'.

על-מנת לחבר בין העיר לנמל, לשמר ולשחזר את ערכי ערי הנמל בעיר שכזאת, יש ראשית כל, למצוא פתרון להפרדה בין שתי הישויות הללו אך עדיין לאפשר חיבור ביניהן. 

את ההפרדה ביניהם ניתן ליצור באקט של הצפה. על ידי כך מתאפשרת הסרת הגדרות ונוצר חוצץ פיסי אך לא מהותי.

לאחר יצירת הפרדה מתאימה יש ליצור מרחב אורבני המשלב בתוכו את השימושים הלוגיסטים ביחד עם אלו האורבניים. כך, כפי שכל עיר מכילה בתוכה פרוגרמות של תעשייה, עיר נמל טובה, כך נדמה, צריכה להכיל בתוכה פרוגרמות עירוניות ביחד עם אלו של נמל ככל שניתן.

אשדוד הינה עיר עם נמל גדול ופעיל מאד, רבים מתושבי העיר מועסקים בנמל, אך אפילו מבט חטוף במפה מגלה מייד כי ישנה הפרדה מוחלטת בין העיר לנמל. הנמל ממוקם מצפון לעיר ובינו לבין העיר נמצא כחוצץ נחל לכיש.

מלבד היותו מקור כלכלי משמעותי בקיומה של אשדוד, אין העיר נהנית מהנמל, לא התפתחו בה פרוגרמות של פנאי ונופש המאפיינות ערי נמל, ולא חשים בקיום הנמל כאשר נמצאים בעיר.
אשדוד הינה עיר עם נמל אך אינה מתפקדת כ'עיר נמל'.

נראה כי אחד הערכים הפיזיים המשמעותיים ביותר להתפתחות עיר הנמל הינו המפגש בין מים מלוחים (הים), מרחב אורבני פעיל (העיר) ומקור מים מתוקים/מלוחים המגיע מבחוץ, חודר אל תוך המרקם האורבני ונשפך אל תוך הים בקרבת הנמל (הנחל).

כניסיון לבחון כיצד איתור ושימור/שיחזור עקרון זה יכול להעלות את ערך עיר הנמל בחרנו לעסוק באשדוד כמקרה בוחן לכך תחילה.























תוויות:

    

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה